BAB 3
METODOLOGI KAJIAN
3.0 PENDAHULUAN
Bab ini akan menerangkan tentang
kaedah perlaksanaan kajian bagi mengkaji hubungan antara penggunaan kaedah pengajaran dan pembelajaran
berbantukan komputer (PPBK) dengan minat pelajar terhadap subjek Dunia Sains Dan Teknologi (DST)sekolah
rendah. Aspek yang dibincangkan dalam bab ini ialah reka bentuk kajian,
responden kajian, instrumen kajian , prosedur pengumpulan data, prosedur
analisis data data dan juga kesimpulan yang akan dijadikan panduan dan juga
garis kasar bagaimana kajian ini dilaksanakan di sekolah yang dipilih.
3.1 REKA BENTUK KAJIAN
Reka bentuk kajian yang dijalankan
ini adalah berasaskan reka bentuk kuasi eksperimen yang melibatkan dua kumpulan
pelajar tahap 1 yang telah sedia ada di sebuah sekolah di negeri Kedah iaitu
kumpulan yang pertama yang diajar menggunakan pendekatan PPBK yang disebut
kumpulan eksperimen terdiri daripada 3 buah kelas. Kumpulan kedua pula ialah
kumpulan yang diajar dengan pendekatan tradisional yang disebut kumpulan
kawalan terdiri daripada 3 buah kelas. Mereka telah diberi ujian pra sebelum
kajian dijalankan manakala ujian pasca diberikan selepas kajian dijalankan.
Menurut Cambell & Stanley
(1996), reka bentuk kuasi eksperimen adalah melibatkan dua kumpulan kawalan
yang tidak setara atau “ the nonequivalent
control group design” . Manakala menurut Mohd Majid (1990) pula reka bentuk
kuasi eksperimen tidak menggunakan persampelan rawak untuk memilih sampel bagi
dimasukkan ke dalam kumpulan eksperimen dan kawalan kerana kedua-dua kumpulan
tersebut sebenarnya telah disatukan sebelum kajian bermula.
Pengkaji telah memilih reka bentuk
kuasi eksperimen di dalam kajian ini, di manapelajar yang dipilih adalah seperti yang dinyatakan di atas ,
iaitu melibatkan enam buah kelas yang telah sedia ada dengan kumpulan
eksperimen menerima pembelajaran dengan menggunakan kaedah pengajaran PPBK
untuk mempelajari tajuk-tajuk dalam Dokumen Standard Dunia Sains Dan Teknologi
(DST), kumpulan kawalan yang menerima pembelajaran tajuk yang sama dengan
menggunakan kaedah tradisional. Kedua-dua kumpulan tersebut diberi ujian pra
dan pasca masing-masing sebelum dan selepas kajian dijalankan. Penyelidik telah
mengenalpasti bahawa pelajar-pelajar di dalam kedua-dua kumpulan tersebut adalah mempunyai kebolehan yang
hampir sama iaitu selepas ujian saringan LINUS dijalankan . LINUS ialah akronim
bagi “Literacy and Numeracy Screening”. LINUS merupakan
program intervensi yang dirangka untuk membolehkan murid memperoleh
asas literasi (bahasa Malaysia) dan asas numerasi (matematik)semasa di
sekolah rendah. LINUS disasarkan kepada murid yang belum menguasai
kemahiran membaca, menulis dan mengira (3M).
Di dalam reka bentuk kajian kuasi
eksperimen ini juga terdapat dua pembolehubah yang dikaji iaitu pembolehubah
bersandar dan pembolehubah bebas. Pembolehubah bersandar ialah pembolehubah di
mana kesan olah yang dicerap , manakala pembolehubah bebas ialah pembolehubah
yang dikaji kesannya. Menurut Mohd Majid (1990) reka bentuk kuasi ekspeimen
tulen biasanya adalah untuk menguji hipotesis tentang perbandingan hubungan
diantara dua atau lebih kaedah pembelajaran. Pembolehubah bersandar dalam
kajian ini ialah minat pelajar terhadap matapelajaran Dunia Sains Dan Teknologi
(DST) manakala pembolehubah tidak bersandar ialah kaedah pengajaran dan
pembelajaran berbantukan komputer (PPBK) dan kaedah tradisional.
Kajian ini melibatkan dua jenis
pembolehubah iaitu pembolehubah bersandar dan pembolehubah bebas. Pembolehubah
bersandar ialah minat pelajar yang diukur dengan mengunakan ujian pra dan ujian
pasca dalam kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan, manakala keadah
pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer dan kaedah tradisional pula
dinyatakan sebagai pembolehubah bebas. Pembolehubah luaran atau disebut juga
dengan pembolehubah ekstranus yang meliputi pemilihan sampel , interaksi antara
kumpulan, jangkamasa kajian, penyediaan soalan dan penggunaan statistik, boleh
memberi kesan kepada kaedah pengajaran dan juga pencapaian sains pelajar yang
mana boleh meningkatkan lagi ralat bagi kajian ini.
Bagi mengawal pemboleubah-pembolehubah
luaran, beberapa langkah wajar diberi perhatian. Antaranya pemilihan sampel
yang terdiri daripada dua kumpulan pelajar mestilah berada pada tahap yang
hampir sama. Hal ini telah dikenalpasti melalui ujian saringan LINUS bagi
pelajar tahap satu sekolah rendah.
Rajah
3.1
Selain itu , in ujian pra untuk
kedua-dua kumpulan akan dianalisis melalui ujian-T untuk melihat bahawa tidak
wujuf perbezaan yang significant dari segi kebolehan sains para pelajar sebelum
kajian dijalankan. Jangka masa kajian ini ialah selama dua bulan dan guru yang
mengajar ialah pengkaji sendiri bagi kaedah PPBK dan tradisional. Ujian pra
diberikan kepada kedua-dua kumpulan sebelum pengajaran dan ujian pasca pula
diberikan selepas pengajaran secara formal dijalankan. Pelajar yang terlibat di
dalam kajian ini dikehendaki menjawab kedua-dua ujian di dalam kertas soalan
dan dikumpulkan oleh pengkaji di akhir sesi ujian. Keputusan ujian ini dijangka
dapat membandingkan prestasi pencapaian kedua-dua kumpulan tersebut.
3.2 POPULASI DAN
PERSAMPELAN
Kajian yang akan
dijalankan merangkumi hanya sebuah sekolah di negeri Kedah. Sekolah yang
dipilih ini berdasarkan prasarana dan kemudahan makmal komputer yang baru dan
lengkap dengan kemudahan internet. Semua pelajar telah mengikut mata pelajaran Dunia
Sains Dan Teknologi (DST) mengikut Dokumen Standard dalam Kurikulum Standard Sekolah
Rendah (KSSR). Sukatan pelajaran dan pentaksiran ujian formatif dan sumatif
adalah mengikut Dokumen Prestasi yang disediakan oleh Lembaga Peperiksaan dan
Pusat Perkembangan Kurikulum Kementerian Pelajaran Malaysia.
Sampel kajian ini merupakan pelajar
tahap satu di dalam enam buah kelas yang hampir sama pencapaian mereka selepas
Ujian Saring LINUS. Sebuah kelas terdiri daripada 23hingga 28 orang pelajar
yang dianggap sebagai kumpulan eksperimen dan sebuah lagi tyerdiri dariapda 22-26
orang pelajar sebagai kumpulan kawalan.
Jumlah sampel kajian yang dipilih ialah seramai 108 orang. Hasil kajian yang akan diperolehi daripada responden diharap benar-benar dapat
menunjukkan hubungan antara penggunaan kaedah PPBK dengan minat pelajar
terhadap subjek Dunia Sains Dan Teknologi (DST)
3.3 ALAT UKUR /
INSTRUMEN KAJIAN
Dalam menjalankan
kajian ini penyelidik akan menggunakan beberapa instrumen seperti soal selidik,
ujian pra, ujian pasca dan perisisan
PPBK.
3.3.1
Soal Selidik
Salah
satu instrumen yang digunakan ialah set soal selidik. Menurut Majid( 2000),
penggunaan borang soal selidik dapat meningkatkan ketepatan dan kebenaran
gerakbalas yang diberikan oleh responden keran tidak dipengaruhi oleh geraklaku
pengkaji.
Soalan
soal selidik yang akan digunakan dalam kajian ini akan dibina oleh penyelidik
sendiri. Soal selidik dibina berpandukan jadual spesifikasi tahap afektif
Krathwohl dengan mempertimbangkan kategori penerimaan, gerak balas,
penghargaan, organisasi dan ciri nilai. Soal selidik terbahagi kepada dua
bahagian.
Bahagian
A adalah mengandungi item yang berkaitan tentang latar belakang pelajar seperti
jantina, kaum dan kebolehan membaca pelajar. Bahagian B pula mengandungi soalan
yang berkaitan dengan faktor-faktor yang mempengaruhi perlaksanaan secara PPBK.
Soal selidik akan diberikan kepada kumpulan eksperimen iaitu kumpulan yang
diajar dengan kaedah PPBK. Skala
Gaya Likert Lima Mata yang mengandungi lima pilihan digunakan bagi membantu pelajar menyatakan tahap
persetujuan terhapa item yang dikemukakan.
Skor Nilai
|
Skor
|
Sangat
rendah
|
1
|
Rendah
|
2
|
Sederhana
|
3
|
Tinggi
|
4
|
Sangat
tinggi
|
5
|
Data interval( bila guna skala gaya likert)
Data yang diperolehi dianalisa dengan
menggunakan taburan frekuansi dan peratusan bagi mengukur minat pelajaran Sains Dan Teknologi (DST)
Ujian-t
I.
Nominal
§ Aras
paling rendah
§ Bertujuan
untuk pengkelasan, pengenalan
§ Jantina,
|
II.
Sela
§ Nombor
menunjukkan kuantiti
§ Jarak
sekata antara nombor.
§
Suhu, markah ujian, IQ
§
Nilai sifar arbitrari
|
Bagi
soal selisik untuk mengukur minat pelajar ini , ia akan direka
berdasarkan empat indicator iaitu:
i.
Minat pelajar
terhadap mata pelajaran Dunia Sains Dan
Teknologi (DST)
ii.
Kemudahan computer di
sekolah dan rumah
iii.
Minat pelajar terhadap
pembelajaran sains berbantukan computer
iv.
Kepelbagaian kaeadh
pengajaran berbantukan computer yang digunakan oleh guru.
3.3.2
Ujian Pra
Ujian ini mengandungi 30 soalan berbentuk isi tempat
kosong. Responden dikehendaki menjawab semua soalan mengikut tahap umur. Ujian
ini dijalankan sebelum tindakan dilaksanakan. Ujian
ini dijalankan selama 30 minit dan dilaksanakan dihujung pengajaran dan
pembelajaran. Ujian Pasca ditadbir selepas sehari tindakan dilaksanakan.Ujian
pra dan pasca bertujuan untuk menilai keberkesanan tindakan yang dilaksanakan.
3.3.3 Ujian Pasca
Ujian pasca ialah ujian pencapaian yang
diduduki oleh semua sampel bagi kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan diakhir
kajian dijalankan. Kedua-dua ujian pra dan pos dibina oleh penyelidik sendiri. Setiap
soalan ujian yang dnibina berpandukan buku teks dan modul pengajaran yang
dibekalkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Soalan-soalan ini juga akan
disemak oleh rakan sejawat yang juga mengajar subjek tersebut untuk mengelakkan
kesilapan konsep dan kefahaman seterusnya akan disahkan oleh Guru Besar.
3.3.4 Kaedah Pengajaran Dan Pembelajaran Berbantukan
Komputer
Pengajaran-Pembelajaran Bantuan Komputer
adalah salah satu cara pemindahan pengetahuan atau maklumat yang semakin
popular di kalangan para pendidik. Siti Fatimah (2001) mendefinasikan
Pengajaran-Pembelajaran Bantuan Komputer atau PPBK sebagai perisian pendidikan
dan latihan yang dibangunkan menggunakan bahasa pengaturcaraan (programming
language), pengarangan dan pengaturcaraan multimedia (multimedia authoring and
programming) untuk mengajar dan belajar sesuatu objek. Alensi dan Trollip (1985)
juga mengaitkan PPBK dengan penggunaan komputer untuk menyampaikan maklumat,
melatih dan menilai prestasi pelajar.
Pengajaran
dan pembelajaran bantuan komputer mempunyai perisian yang bercirikan pendidikan
yang mempunyai unsur-unsur multimedia interaktif. Unsur-unsur tersebut seperti
teks, bunyi dan gambar bertujuan untuk membolehkan pengguna berinteraksi dengan
komputer serta menerima maklumbalas darinya. Apabila cara pendidikan yang
konvensional diganti dengan cara yang lebih moden, semestinya ia haruslah dapat
memberikan suasana pengajaran dan pembelajaran yang lebih menggalakkan dan
produktif.
Teks,
grafik atau bunyi yang dimuatkan dalam perisian pendidikan tersebut tidak
mengganggu tumpuan pengguna. Topik-topik yang hendak disampaikan adalah berkaitan
konsep sains sekolah rendah yang ringkas dan menarik persembahannya agar
memberangsangkan pengguna meneruskan pembelajarannya. PPBK menggunakan beberapa
jenis pendekatan interaksi pengajaran dan pembelajaran. Antara jenis-jenis
interaksi yang akan digunakan ialah
tutorial, latih-tubi, simulasi dan permainan pendidikan. Setiap jenis interaksi
ini mempunyai kelebihannya masing-masing. Ia boleh dibangunkan secara sendiri.
Bagaimanapun, perisian yang menggunakan gabungan tutorial, latih-tubi, simulasi
dan permainan pendidikan akan bersifat lebih interaktif dan menarik akan
digunakan mengikut kesesuaian topic yang akan dipilih oleh pengkaji mengikut
dokumen standard yang dibekalkan.
3.4 KAJIAN RINTIS
Ujian rintis ialah satu ujian yang
diberikan kepada kumpulan murid yang tidak terlibat dalam kajian untuk menguji
kesahan dan kebolehpercayaannya. Kajian rintis terhadap ujian akan dijalankan
kepada bebarapa sampel pelajar tahap satu di sekolah berhampiran. Sampel yang
akan diuji ialah seramai 30 orang pelajar yang mempunyai pengetahuan kognitif
sedia ada. Pelajar yang dipilih merupakan bukan sampel pelajar. Ini adalah bagi
menguji soalan pra dan pasca serta soal selidik yang disediakan sesuai dengan
tahap kemampuan pelajar tahap satu. Judteru itu, setelah kajian rintis
dilaksanakan kepada sampel pelajar ini beberapa perubahan mungkin dilakukan
kepada soalan-soalan ujian pra dan pasca serta soal selidik.
3.5 TATACARA MEMUNGUT
DATA
Setelah kajian rintis
dijalankan barulah kajian sebenar akan dilakukan kepada kumpulan pelajar yang
dipilih. Kedua-dua kumpulan ini merupakan kelas yang diajar sendiri oleh
pengkaji. Tempoh kajian terbahagi kepada 4mpat fasa iaitu:
Fasa
1- Pengkaji perlu mendapatkan kebenaran dari Bahagian
Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan , Kementerian Pelajaran Malaysia
(EPRD) dan juga Sektor Pengurusan Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Pelajaran
Negeri Kedah, pengkaji akan berjumpa dengan Guru Besar sekolah untuk
mendapatkan kebenaran.
Fasa
II – Seterusnya pengkaji akan bertemu dengan kumpulan pelajar kajian dan
kumpulan kawalan. Pengkaji akan menerangkan tujuan kajian ini dijalankan. Kerjsama
diperlukan sepanjang kajian ini dijalankan. Pada masa ini ujian pra akan
dijalankan sendiri oleh pengkaji kepada kedua-dua kumpulan.
Fasa
III- Dalam fasa ini pengkaji akan menjalankan pengajaran dan pembelajaran
menggunakan kaedah berbantukan komputer. Dalam kumpulan kajian, pengkaji akan
menggunakan perisisan multimedia, internet, power point dan permainan computer manakala
kaedah biasa bagi kumpulan kawalan. Tajuk yang dipilih adalah berdasarkan huraian Dokumen Standard KSSR yang menekankan konsep
sains. Selepas sesi pengajaran dan pembelajaran latihan topical akan diberikan sebagai pengukuhan.
Fasa
IV- Bagi fasa ini ujian pasca akan diberikan kepada kedua-dua kumpulan. Pengkaji
akan menyemak sendiei ujian tersebut. Soal selidik juga kan diberikan tetapi
hanya kepada kumpulan kajian sahaja.
3.6 TATACARA MENGANALISIS DATA
Soal selidik, ujian pra dan pasca
akan dianalisa secara kuantitatif. Data-data yang diperolehi daripada soal selidik dengan menjumlahkan
skor untuk setiap item daripada soalan secara manual dan dengan menggunakan
program SPSS 12.0 (Statistical Package For Social
Science). Pengkaji memilih untuk menggunakan kaedah ini kerana
ianya lebih mudah, selain menjimatkan masa dan tenaga.
Rajah
proses pengolahan dan analisis data:
Data
yang dikumpulan akan dikodkan sebelum dimasukkan ke dalam perisian SPSS. Jenis data
yang digunakan Statistikal deskriptif iaitu menganalisis data secara peratusan, frekuensi
serta dengan menggunakan Measure of central tendency (MCT) (ukuran
kecenderungan memusat) – min, mod dan median. Dalam statistik deskriptif, jenis
analisis data sering melibatkan analisis bivariat iaitu dengan hanya menggunakan
satu pemboleh ubah sahaja untuk faktor demografi seperti jantina, dan umur dengan
menggunakan peratusan dan frekuensi. Sebagai contohnya peratusan dan jumlah
responden lelaki dan perempuan. Menurut Whitney (1960), metode deskriptif adalah pencarian
fakta dengan interpretasi yang tepat. Penelitian deskriptif mempelajari
masalah-masalah dalam masyarakat, serta tata cara yang berlaku salam masyarakat
serta situasi-situasi tertentu, termasuk tentang hubungan kegiatan, sikap,
pandangan, serta proses-proses yang sedang berlangsung dan pengaruh dari suatu
fenomena. Penelitian deskriptif
adalah metode penelitian yang berusaha menggambarkan objek atau
subjek yang diteliti sesuai dengan apa adanya.
Ujian-t
akan digunakan untuk membuat perbandingan atau menentukan perbezaan anatara dua
atau lebih kumpulan atau kategori pembolehubah. Dalam kajian ini pencapaian
saisn yang diterima melalui ujian pra dan pasca Merupakan data berbentuk sela
iaitu data jenis ini boleh dianalisis dengan menggunakan Ujian-t berdasarkan
hipotesis yang ingin diuji.
Bagi pengujian hipotesis Ho1
hingga Ho5 akan menggunakan ujian –t sampel bebas. Ujian-t digunakan
kerana tedapat dua min dalam pembolehubah bebas dan satu min dalam pembolehubah
bersandar. Bagi menunjukkan minat pelajar terhadap kaedah pembelajaran yang
digunakan, data yang ditafsir dalam
bentuk peratusan dan min skor setiap item. Purata min skor yang tinggi bagi setiap item akan menujukkan
penerimaan yang menggalakan manakala min
skor rendah akan menunjukkan sebaliknya.
3.7 RUMUSAN
Metodologi kajian menyatakan reka
bentuk , sampel, instrument dan prosedur pengumpulan dan analisis data. Kajian mengharapkan
bahawa pendekatan pengajaran berbantukan komputer yang dipilih akan menunjukkan
hubungan yang positif terhadap minat pelajar terhadap subjek dunia Sains Dan
Teknologi. Dapatan kajian ini juga diharap dapat member nilai tambah baik kepada pemilihan alternatif kaedah pengajaran
sains sedia ada.
No comments:
Post a Comment