CONTOH
ITEM
MENGIKUT
KAEDAH
PENTAKSIRAN
BAND
1
BAND
|
B1DS1E1
|
TAJUK
|
BENDA HIDUP DAN BENDA
BUKAN HIDUP
|
Standard Pembelajaran
|
1.1.1Mengenalpasti
benda hidup dan bukan hidup
|
Band 1
|
Tahu
|
Deskriptor
|
Benda Hidup dan Benda
Bukan Hidup
|
Evidens
|
Mengenalpasti benda
hidup dan bukan hidup
|
Aktiviti
|
Lisan
|
Kaedah Pentaksiran
|
Bersoal jawab
|
Soalan :
1. Sebutkan benda-benda yang kamu nampak di sekeliling
sekolah.
2. Nyatakan 5 benda hidup.
3. Nyatakan 5 benda bukan hidup.
BAND
|
B1DS2E1
|
TAJUK
|
BENDA HIDUP DAN BENDA
BUKAN HIDUP
|
Standard Pembelajaran
|
2.1.1 Mengenalpasti
bahagian tubuh manusia iaitu mata, telinga, hidung, mulut, lidah, tangan dan
kaki
|
Band 1
|
Tahu
|
Deskriptor
|
Bahagian Tubuh
Manusia
|
Evidens
|
Mengenalpasti
bahagian tubuh manusia iaitu mata, telinga, hidung, mulut, lidah, tangan dan
kaki
|
Aktiviti
|
Lisan
|
Kaedah Pentaksiran
|
Bersoaljawab
|
Arahan :
- Guru meminta murid untuk menunjukkan bahagian-bahagian tubuh mereka.
Soalan
1:
i.
Tunjukkan mata
kamu.
ii.
Tunjukkan
telinga kamu.
iii.
Tunjukkan hidung
kamu.
iv.
Tunjukkan mulut
kamu.
v.
Tunjukkan lidah
kamu.
vi.
Tunjukkan tangan
kamu.
vii.
Tunjukkan kaki
kamu.
BAND
|
B1DS3E1
|
TAJUK
|
HAIWAN
|
Standard Pembelajaran
|
3.1.1 Mengenalpasti
haiwan yang terdapat di sekeliling seperti kucing, ikan, burung, ular, katak,
lipas, siput dan rama-rama
|
Band 1
|
Tahu
|
Deskriptor
|
Haiwan yang terdapat
di sekeliling
|
Evidens
|
Mengenalpasti haiwan
yang terdapat disekeliling
|
Aktiviti
|
Lisan
|
Kaedah Pentaksiran
|
Bersoaljawab
|
Arahan :
1. Berdasarkan gambar, murid diminta memerhatikan
haiwan yang terdapat dalam gambar.(guru sediakan beberapa gambar haiwan)
Soalan
:
1.
Nyatakan haiwan
yang terdapat dalam gambar.
2.
Apakah haiwan
yang terdapat di sekeliling kawasan rumah kamu?
B1DS4E1
TAJUK
|
: TUMBUHAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
: 4.1.1
Mengenal pasti tumbuhan yang terdapat di sekeliling seperti rumput,
paku pakis, pokok mangga, pokok kelapa, pokok bunga raya, pokok nanas, pokok
keembong, pokok bunga ros,
pokok orkid dan pokok pisang.
|
BAND 1
|
: TAHU
|
DESKRIPTOR 4
|
: Tumbuhan yang terdapat di sekeliling
|
EVIDEN 1
|
: Mengenal pasti tumbuhan
yang terdapat di sekeliling
|
AKTIVITI
|
: Lisan
|
Arahan:
Guru menunjukkan gambar-gambar tumbuhan yang terdapat di sekeliling
seperti rumput, paku pakis, pokok mangga, pokok kelapa, pokok bunga raya, pokok
nanas, pokok keembong, pokok bunga ros, pokok orkid dan pokok pisang melalui
slaid Power Point.
Soalan
1.
Pernahkah
anda melihat tumbuhan-tumbuhan ini? Di
mana?
2.
Namakan
tumbuhan seperti yang ditunjukkan.
Tema
|
Band
|
Standard Prestasi
|
Standard Pembelajaran
|
Deskriptor
|
Evidens
|
Sains Hayat
|
1
|
Mengetahui
perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi.
|
1.1.1
|
1
|
1
|
1.
Tandakan ( √ ) bagi benda
hidup dan ( X ) pada benda bukan
hidup.
(
Markah : / 2 )
Tema
|
Band
|
Standard
Prestasi
|
Standard
Pembelajaran
|
Deskriptor
|
Evidens
|
Teknologi
dan Kehidupan Lestari
|
1
|
Mengetahui
perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi
|
12.1.1
|
6
|
1
|
2. Padankan
bentuk asas bongkah dengan perkataan yang betul
1. Silinder
2. Prisma
3
Kiub
4 Kon
5
Kuboid
6 Sfera
7
Piramid
( Markah : / 7
)
Tema
|
Band
|
Standard
Prestasi
|
Standard
Pembelajaran
|
Deskriptor
|
Evidens
|
Sains
Fizikal
|
1
|
Mengetahui
perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi
|
5.1.1, 6.1.1, 7.1.1, 8.1.1, 9.1.1
|
4
|
1
|
3. Pilih dan tuliskan deria bagi gambar-gambar berikut.
Deria pendengaran
Deria penglihatan Deria Rasa
Deria
Sentuh Deria
Bau
1
2
|
|
|
( Markah : / 5
)
Tema
|
Band
|
Standard
Prestasi
|
Standard
Pembelajaran
|
Deskriptor
|
Evidens
|
Sains
Fizikal
|
1
|
Mengetahui
perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi
|
5.1.2
|
4
|
2
|
4. Warnakan
objek-objek di bawah
1.
Hitam
|
2.
Hijau
|
||||||
3.
Putih
|
4. Kuning
|
||||||
4.
Biru
|
5.
Ungu
|
||||||
6.
Merah
|
7.
Jingga
|
||||||
( Markah : /
7 )
|
|||||||
Tema
|
Band
|
Standard Prestasi
|
Standard
Pembelajaran
|
Deskriptor
|
Evidens
|
||
Sains
Fizikal
|
1
|
Mengetahui
perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi
|
5.3.1
|
4
|
3
|
||
5. Warnakan objek berdasarkan pernyataan yang
diberi
a.
bola
yang besar
b.
kayu yang pendek.
c.
tangga yang tinggi.
( Markah : / 3 )
Tema
|
Band
|
Standard Prestasi
|
Standard Pembelajaran
|
Deskriptor
|
Evidens
|
Sains hayat
|
1
|
Mengetahui perkara asas dalam sains dan teknologi.
|
2.1.2
|
5
|
1
|
Padankan bahagian anggota badan
manusia dengan fungsinya.
Tema
|
Band
|
Standard
Prestasi
|
Standard
Pembelajaran
|
Deskriptor
|
Evidens
|
Sains Hayat
|
1
|
Mengetahui perkara-perkara asas dalam sains dan
teknologi.
|
1.1.1
|
D1
|
B1D1E1
|
Tandakan ( √ ) pada
jawapan yang betul.
(
/ 6 )
Tema
|
Band
|
Standard
Prestasi
|
Standard
Pembelajaran
|
Deskriptor
|
Evidens
|
Sains Hayat
|
1
|
Mengetahui perkara-perkara asas dalam sains dan
teknologi.
|
2.1.1
|
D1
|
B1D2E1
|
Padankan gambar dengan nama anggota
badan manusia
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
( / 9 )
Tema
|
Band
|
Standard
Prestasi
|
Standard
Pembelajaran
|
Deskriptor
|
Evidens
|
Sains Hayat
|
1
|
Mengetahui perkara-perkara asas dalam sains dan
teknologi.
|
3.1.1
|
D3
|
B1D3E1
|
Namakan haiwan-haiwan berikut:
_______________________ ______________________
______________________ _______________________
( / 4 )
Tema
|
Band
|
Standard
Prestasi
|
Standard
Pembelajaran
|
Deskriptor
|
Evidens
|
Sains
Fizikal
|
1
|
Benda
hudup dan benda bukan hidup
|
1.1.1
|
D1
|
1
|
Tandakan (/) pada benda hidup dan tandakan (x) pada benda
bukan hidup.
benda hidup
|
|
Benda bukan hidup
|
benda hidup
|
|
Benda bukan hidup
|
benda hidup
|
|
Benda bukan hidup
|
Tema
|
Band
|
Standard
Prestasi
|
Standard
Pembelajaran
|
Deskriptor
|
Evidens
|
Sains
Fizikal
|
1
|
Mengenalpasti
haiwan yang terdapat di sekeliling
|
3.1.1
|
D3
|
1
|
Gunting dan tampal gambar haiwan yang terdapat disekeliling
kita.
No comments:
Post a Comment